środa, Maj 13, 2015, 13:48

W amfiteatrze na olkuskim rynku stawiło się 7 drużyn ze szkół podstawowych gminy Olkusz, których zadaniem było zdobywanie punktów na dziewięciu przystankach. Zadania dotyczyły głównie historii srebrnego grodu, wiedzy o Konstytucji 3 Maja, Sejmie Wielkim, o współczesnym polskim parlamencie i umiejętności udzielania pierwszej pomocy.
W wyznaczonych miejscach, m.in. Bazylice Mniejszej, Batorówce, przy Brengardzie, w Centrum Kultury, biurze posła, czy Caritasie, czekali na drużyny szóstoklasistów przebrani w magnackie i szlacheckie stroje gimnazjaliści, przydzielający punkty na podstawie wypełnionych kart pracy oraz zrobionych zdjęć wskazanym zabytkom. Na wykonanie poszczególnych zadań wyznaczony był czas. Mimo skupienia i pracy przez cztery godziny, drużynom dopisywał humor, a to pewnie za sprawą słonecznej pogody.
By uniknąć spotkania w jednym miejscu kilku grup jednocześnie, drużyny miały wyznaczoną kolejność przystanków. Nasza drużyna najpierw udała się z przewodnikiem do podziemi olkuskiego rynku, by poznać niezwykłą historię Srebrnego Miasta i znajdującego się w podziemiach ratusza. Już po wyjściu na zewnątrz czekali na nas magnaci, którzy wręczyli pierwszą część kart pracy do wypełnienia. Zadania dotyczyły Konstytucji 3 Maja i Sejmu Wielkiego. Otrzymaliśmy maksymalną ilość punktów. Drugim punktem była „Batorówka". Krok po kroku uczniowie wypatrywali uczniów przebranych w szlacheckie stroje. Po otwarciu kolejnych drzwi, pojawił się uśmiech, że to tu, ale i kolejne zadania do wykonania nie sprawiły uczniom żadnego problemu. Musieli dopasować wizerunki twórców Konstytucji 3 Maja i posłów Sejmu Wielkiego do opisów – biogramów. I tu otrzymaliśmy maksymalną liczbę punktów. Uczniowie z uśmiechem mówili: „Proszę pani, mamy maksa".
W kościele św. Andrzeja, zwanego Bazyliką Mniejszą, zadań było więcej i były bardzo szczegółowe. Należało np. poszukiwać gmerków, tablic pamiątkowych związanych z tragicznymi wypadkami w bazylice, np. synem twórcy organów, relikwii patrona, pamiątek papieży i wykazać się wiedzą dotyczącą poliptyku.
Inspirujące zadania czekały na naszą drużynę na olkuskim rynku, gdzie uczniowie poszukiwali herbów naszego miasta, m.in. na studzienkach kanalizacyjnych i ścianie pod zegarem Urzędu Miasta i Gminy Olkusz. Analizowali elementy, którymi się różnią. Kolejnym punktem było dotarcie do ulicy Bóźniczej, by tam na tablicy informacyjnej odnaleźć informacje o wielonarodowościowej strukturze społecznej naszego miasta przed wojną oraz na temat olkuskich Żydów. Tu podzieliliśmy się na grupy, by szybko wykonać zadanie. Kolejnym punktem było biuro poselskie na ul. Szpitalnej. W biurze poselskim Jacka Osucha uczniowie rozwiązywali zadania dotyczące schematu trójpodziału władzy.
Stamtąd drużyna udała się do Centrum Kultury, by wykazać się m.in. umiejętnością resuscytacji na fantomie oraz opatrywaniem rannego konfederaty barskiego, u którego stwierdzono zamknięte złamanie piszczela. Do dyspozycji grupa miała środki opatrunkowe typowe dla XVIII-wiecznej medycyny. Kolejnym punktem był rynek. Na wystawie „Olkusz na starych pocztówkach" drużyna dopatrywała się szczegółów jak zmieniło się miasto, próbowała znaleźć podobieństwa na fotografiach. To zadanie wymagało od drużyny nie tylko spostrzegawczości, ale przede wszystkim sprytu i szybkości. Dlaczego? Wiktoria Petlic oraz Olga Zaborowska miały 3 minuty, by wrócić z płyty rynku do kościoła, zrobić zdjęcie i określić szczegóły, którymi różni się kościół z fotografii od obecnego.
Część zadaniową gry zakończyło przemówienie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego na rynku oraz wiceburmistrza pana dra Włodzimierza Łysonia, po czym barwny pochód z transparentami przeszedł ulicami Olkusza, by udać się do Gimnazjum nr 3 w celu ogłoszenia wyników i wręczenia głównej nagrody - Pucharu Dyrektora Gimnazjum oraz nagród za II i III miejsce. Zwycięską drużyną okazali się szóstoklasiści ze Szkoły Podstawowej w Żuradzie, drugie miejsce zajęła Szkoła Podstawowa nr 1, a trzecie miejsce przypadło naszej drużynie przy różnicy tylko kilku punktów. Organizatorkami i pomysłodawczyniami gry były panie: Ewa Karłowicz, Agnieszka Baldy–Krzysztofek i Dorota Harężlak, którym dziękujemy za zorganizowanie świetnego konkursu. A zdobywanie wiedzy historycznej poprzez zabawę pokazuje, że historia może być jeszcze bardziej ciekawa!
W wyznaczonych miejscach, m.in. Bazylice Mniejszej, Batorówce, przy Brengardzie, w Centrum Kultury, biurze posła, czy Caritasie, czekali na drużyny szóstoklasistów przebrani w magnackie i szlacheckie stroje gimnazjaliści, przydzielający punkty na podstawie wypełnionych kart pracy oraz zrobionych zdjęć wskazanym zabytkom. Na wykonanie poszczególnych zadań wyznaczony był czas. Mimo skupienia i pracy przez cztery godziny, drużynom dopisywał humor, a to pewnie za sprawą słonecznej pogody.
By uniknąć spotkania w jednym miejscu kilku grup jednocześnie, drużyny miały wyznaczoną kolejność przystanków. Nasza drużyna najpierw udała się z przewodnikiem do podziemi olkuskiego rynku, by poznać niezwykłą historię Srebrnego Miasta i znajdującego się w podziemiach ratusza. Już po wyjściu na zewnątrz czekali na nas magnaci, którzy wręczyli pierwszą część kart pracy do wypełnienia. Zadania dotyczyły Konstytucji 3 Maja i Sejmu Wielkiego. Otrzymaliśmy maksymalną ilość punktów. Drugim punktem była „Batorówka". Krok po kroku uczniowie wypatrywali uczniów przebranych w szlacheckie stroje. Po otwarciu kolejnych drzwi, pojawił się uśmiech, że to tu, ale i kolejne zadania do wykonania nie sprawiły uczniom żadnego problemu. Musieli dopasować wizerunki twórców Konstytucji 3 Maja i posłów Sejmu Wielkiego do opisów – biogramów. I tu otrzymaliśmy maksymalną liczbę punktów. Uczniowie z uśmiechem mówili: „Proszę pani, mamy maksa".
W kościele św. Andrzeja, zwanego Bazyliką Mniejszą, zadań było więcej i były bardzo szczegółowe. Należało np. poszukiwać gmerków, tablic pamiątkowych związanych z tragicznymi wypadkami w bazylice, np. synem twórcy organów, relikwii patrona, pamiątek papieży i wykazać się wiedzą dotyczącą poliptyku.
Inspirujące zadania czekały na naszą drużynę na olkuskim rynku, gdzie uczniowie poszukiwali herbów naszego miasta, m.in. na studzienkach kanalizacyjnych i ścianie pod zegarem Urzędu Miasta i Gminy Olkusz. Analizowali elementy, którymi się różnią. Kolejnym punktem było dotarcie do ulicy Bóźniczej, by tam na tablicy informacyjnej odnaleźć informacje o wielonarodowościowej strukturze społecznej naszego miasta przed wojną oraz na temat olkuskich Żydów. Tu podzieliliśmy się na grupy, by szybko wykonać zadanie. Kolejnym punktem było biuro poselskie na ul. Szpitalnej. W biurze poselskim Jacka Osucha uczniowie rozwiązywali zadania dotyczące schematu trójpodziału władzy.
Stamtąd drużyna udała się do Centrum Kultury, by wykazać się m.in. umiejętnością resuscytacji na fantomie oraz opatrywaniem rannego konfederaty barskiego, u którego stwierdzono zamknięte złamanie piszczela. Do dyspozycji grupa miała środki opatrunkowe typowe dla XVIII-wiecznej medycyny. Kolejnym punktem był rynek. Na wystawie „Olkusz na starych pocztówkach" drużyna dopatrywała się szczegółów jak zmieniło się miasto, próbowała znaleźć podobieństwa na fotografiach. To zadanie wymagało od drużyny nie tylko spostrzegawczości, ale przede wszystkim sprytu i szybkości. Dlaczego? Wiktoria Petlic oraz Olga Zaborowska miały 3 minuty, by wrócić z płyty rynku do kościoła, zrobić zdjęcie i określić szczegóły, którymi różni się kościół z fotografii od obecnego.
Część zadaniową gry zakończyło przemówienie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego na rynku oraz wiceburmistrza pana dra Włodzimierza Łysonia, po czym barwny pochód z transparentami przeszedł ulicami Olkusza, by udać się do Gimnazjum nr 3 w celu ogłoszenia wyników i wręczenia głównej nagrody - Pucharu Dyrektora Gimnazjum oraz nagród za II i III miejsce. Zwycięską drużyną okazali się szóstoklasiści ze Szkoły Podstawowej w Żuradzie, drugie miejsce zajęła Szkoła Podstawowa nr 1, a trzecie miejsce przypadło naszej drużynie przy różnicy tylko kilku punktów. Organizatorkami i pomysłodawczyniami gry były panie: Ewa Karłowicz, Agnieszka Baldy–Krzysztofek i Dorota Harężlak, którym dziękujemy za zorganizowanie świetnego konkursu. A zdobywanie wiedzy historycznej poprzez zabawę pokazuje, że historia może być jeszcze bardziej ciekawa!
Tekst: mgr Małgorzata Dachowska